De Voorstad groeit

In de Negocito

De Negocito is een klein cafeetje op de hoek van de Brabantdam en de Abeelstraat. Als je van Sint-Anna komt op uw rechterkant. Loop er niet voorbij want een straat verder moet ge niet zijn.  De Gentse WinterFeesten zijn nu voorbij.  Toen ik naar een van de voorstellingen ging kijken, passeerde ik voorbij dat sympathiek cafeetje en bleef ik plakken. De prijzen zijn er democratisch, een stuk lager dan op de Korenmarkt en dat is lekker meegenomen want de horeca in Gent is de laatste jaren flink duur geworden. Vroeger zou zo’n café in Gent Café de la Commerce geheten hebben, maar dat mag niet meer van TAK. Op de Korenmarkt hebben we nog altijd restaurant Du Progrès, gelukkig zijn ze daar afgebleven tot nu toe want het is daar lekker en niet duur. Alhoewel dat weet ik niet zeker, het is al een hele tijd geleden dat ik daar geweest ben. Restaurantbezoek valt in feite buiten mijn budget.

Kijk zover is het gekomen dat een mens niet meer weet of hij er goed aan doet om reclame te maken voor zijn stamcafé, omdat het El Negocito heet. In Kroatië zijn voor de oorlog er losbarstte veel cafés en restaurants beschoten en vernietigd. Hoewel Gent is Brugge niet. Gent is een Open Stad.  Hier is de geest van de Gilden, die zich al in de Middeleeuwen verzetten tegen autocratische keizers en koningen gelukkig nog niet dood. Wie zich verzet tegen elk gezag dat zich niet kan verantwoorden is in feite een anarchist volgens Noam Chomsky. Een democraat moet altijd een beetje anarchist zijn. De Gilden waren ook een beetje anarchistisch.

Het is in feite schandalig dat TAK en aanverwanten op zo’n schandalige manier de geschiedenis misbruiken. Net als Milosevic en Tudjman gedaan hebben in Ex-Joegoslavië. Een interessante Blog voor die gasten is Bosanska istorija/povijest/historija forum. Maar ik vraag me af of ze nog genoeg Engels kunnen – om Leterme te parafraseren – om dat te lezen. Als je een taal niet meer spreekt of hoort dan verleer je ze. De leraars Frans van de school van mijn kinderen, wijzen mij erop dat een van de factoren, waarom het zo moeilijk geworden is om Frans te leren is, dat ze geen Frans meer horen. Mijn Grootmoeder, het was een ‘difficile’; ze kwam  uit de buurt van Brussel en alhoewel ik  mijn  jeugd heb doorgebracht in een onooglijk boerengat, leerde ik daar van kleins af al mijn Franse woordjes. Als we wat te veel zeurden en zeiden: ‘Kzou liever…’ zei ze: ‘Livre is nen boek’.

Louis Paul Boon is niet mijn lievelingsschrijver – ik heb hem wel graag gelezen – en toch heb ik mijn Blog genoemd naar zijn eerste boek. De Voorstad Groeit. Die titel is altijd in mijn oren blijven hangen. Een ander boek van Boon dat iedereen zou moeten gelezen hebben is het “Het Geuzenboek” zijn laatste boek. Het is misschien niet zijn beste boek, maar  het is vandaag de dag van de kleine dingen.  Hij heeft naarstig een en ander overgepend uit het historisch onderzoeksmateriaal dat hij geraadpleegd had, en net dat maakt het voor mij interessant. Hij heeft op die manier onze geschiedenis toegankelijk gemaakt zonder ze te vervalsen. Niet dat Louis Paul Boon het Copyleft principe uitgevonden heeft, hij heeft Internet nooit gekend, maar als hij langer had geleefd, dan  had hij nu ook een Blog gehad. Hij was altijd te vinden voor iets nieuws, voor een experiment.

Burgemeesters voor de Vrede

Burgemeesters Voor de Vrede

Terug naar de Negocito. Ik ben daar onlangs Pol tegengekomen, de oprichter van Moeder Aarde. Nu is hij de bezieler van Burgermeesters Voor Vrede. Die hebben hun bureau in Ieper. Op de foto zie je Tadatoshi Akiba burgemeester Hiroshima  en voorzitter van de organisatie met de burgemeester van Ieper.

Leterme is ook van Ieper. We waren wat aan het zwansen. Ik zeg tegen Pol:

Hij kan misschien de bureaus dweilen bij jullie, als hij geen werk meer vind bij de Europese Rekenkamer, zijn vorige job. Maar wie weet smijten ze hem daar nu ook buiten. Pol, als hij komt solliciteren, ‘k zou hem toch de boeken niet laten doen.

Het schijnt dat er een nieuwe Premier in aantocht is, Herman Van Rompuy. Ik heb hem gelinkt naar zijn pagina in de Wikipedia. Een goede startplaats om een en ander over hem te weten te komen.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 28/12/2008 door in Gent, Gentse Cafés, Taal en getagd als , , , , , .

The precautionary principle

The precautionary principle or precautionary approach to risk management states that if an action or policy has a suspected risk of causing harm to the public or to the environment, in the absence of scientific consensus that the action or policy is not harmful, the burden of proof that it is not harmful falls on those taking an action.

Categorieën

Fotos in Heirniswijk genomen

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Archief

Blog Stats

  • 11,753 hits

Sitemeter

