De Voorstad groeit

Bloggen en Vrije meninsuiting waar staan ze Juridisch?

Een kort berichtje, i.v.m. enkele juridische aspecten, voor wie wil beginnen bloggen. Ik zelf weet ook niet hoe het van naaldje tot draadje in elkaar steekt, ik zoek me alleen in te dekken tegen misbruik en ben niet op zoek naar achterdeurtjes of wat men ook wel eens ‘creatieve interpretatie’ van de wetgeving noemt.

Misschien heb je nog niet gemerkt, maar ik heb voor deze blog mijn mailbox in Nederland op het domein deds.nl. Daarvoor zijn verschillende redenen maar twee ervan zullen misschien ook anderen interesseren.

1) De identificatie van een Blog gebeurt aan de hand van de mailbox waarmee hij geregistreerd is. In Nederland wordt de wetgeving op privacy strikt toegepast. No crime, no persuite.

2)  Het briefgeheim geldt in Nederland evengoed voor electronische post. Bovendien staat onderaan al mijn mails, niet toevallig vermeld dat ze vertrouwelijk zijn, dus wie wenst misbruik te maken van Emails die hij van mij ontvangen heeft loopt in Nederland tegen de lamp, waar de wetgeving enerzijds veel strikter is dan in België en waar er een grotere garantie bestaat dat ze ook wordt toegepast. Dit is geen luxe want in België wordt het briefgeheim van E-mail regelmatig overtreden zonder dat daar blijkbaar gevolg aan gegeven wordt. Ik ken de details niet, ze interesseren mij ook niet, maar ik denk wel de veiligste oplossing gekozen te hebben voor mijn mail.

Weet je, ik heb zelfs geen goesting meer om daar grappen over te maken, over de Belgische ziekte, over de onvoorspelbaarheid van de Belgische justitie en de lakse manier waarop hier wetten gemaakt worden met wijd open poorten voor procedure-advocaten, erger kan niet meer.  Het wordt hoog tijd dat de democratische krachten daar eens echt orde op zaken stellen of ik verhuis niet alleen mijn mail-adres maar ook mijn huis-adres naar het buitenland!

Wat het bronnengeheim betreft, heeft in België het Arbitrage hof  beslist dat dit eveneens geldt voor Blogs zoals het geldt voor andere media als de krant en de televisie. Zie arrest.

Wat de fora betreft waar discussie kan gevoerd worden, veronderstel ik dat deze vallen onder de wetgeving die geldt voor alle publieke plaatsen, m.a.w. aantasting van de eer, racistische uitingen e.d. zijn er evengoed strafbaar. De reden waarom ik er voor deze blog voor gekozen heb om alle anonieme postings en reacties te weren moet daar gezocht worden.

Buiten een klein incident  rond het briefgeheim – iemand die beweerde de toestemming te hebben om de inhoud van een Email te publiceren: toestemming die hij niet bleek te hebben toen ik checkte  – hebben we nog geen problemen gehad met de metablog. Dus hier geldt ook regel 1 van de journalistiek; checken en dubbel checken.

Maar wat niet is kan nog komen, we zijn er alvast op voorbereid. The Wings of the Carp is een site die op een ernstige manier aan burgerjournalistiek wil  doen. Als schrijvers materiaal uitwisselen via mail op vertrouwelijke basis, kan dit enkel gepubliceerd worden met beider toestemming. Het is niet omdat het een CopyLeft site is dat Netetiquette en Privacy ineens niet meer zou gelden.

Het is een extra veiligheid je blog te registreren (to claim) bij Technorati. Je vindt daar trouwens een zee van informatie over Bloggen. Technorati gaat geraporteerde misbruiken in het blogmilieu tegen door ze aan de kaak te stellen. Het is een autoriteit binnen de Blogosfere.

Zie ook

Discussion Settings

What is Akismet?

Bad Behavior with Akismet or Spam Karma 2?

Ban en Spambestand Skep

[IMC-Process] SUMMARY: Belgium Discussion

Search Papers & Citations at Penn State University

Technorati Blog Quality Guidelines

Search the Blogosfere

Eén reactie op “Bloggen en Vrije meninsuiting waar staan ze Juridisch?

  1. Pingback: Experimentele MetaBlogs Beta 0.4, La Flandre Profonde revisited « The Wings of the Carp

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 06/01/2009 door in NL en getagd als , , , , .

The precautionary principle

The precautionary principle or precautionary approach to risk management states that if an action or policy has a suspected risk of causing harm to the public or to the environment, in the absence of scientific consensus that the action or policy is not harmful, the burden of proof that it is not harmful falls on those taking an action.

Categorieën

Fotos in Heirniswijk genomen

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Archief

Blog Stats

  • 11,753 hits

Sitemeter

