De Voorstad groeit

Waarom Kunst geen Politiek is en Politiek geen Kunst

Ik weet niet hoeveel keer ik die discussie al gehad heb maar toch meer dan eens. De reden is nogal eenvoudig, ik ben altijd toch min of meer een politiek activist geweest, maar ik hou ook van kunst en ken onder mijn vrienden meer kunstenaars dan politici… wie niet? Ik heb reeds 20 jaar te maken met de jonge generatie… m.a.w. pubers die dit nog niet snappen. Als je kinderen hebt…

Entartete Kunst

Entartete Kunst

Het verschil tussen kunst en politiek… Eerst eens proberen deze discussie te kaderen. Welke vraag is hier aan bod?

Vragen die niet aan bod zijn:

Mag een kunstenaar aan politiek doen?

Bestaat er politieke kunst?

Moet de kunstenaar zich buiten de politiek houden?

Mag de politiek zich bemoeien met kunst?

Mag de kunstenaar zich bemoeien met politiek?

Wat is geëngageerde kunst?

Niet dat ik het antwoord op deze vragen wil uit de weg gaan, maar daar wil ik het nu niet over hebben, ik wil het hebben over wat tot het domein van de kunst behoort en wat tot het domein van politiek en waar ze mekaar NIET overlappen. Dus waar kunst zich onderscheidt van politiek en volgens mij zich altijd daarvan moet onderscheiden en ook omgekeerd.. Eventjes wiskundig geformuleerd de verzameling kunst en politiek kunnen, mogen nooit volledig samenvallen, zijn geen unie. BTW hetzelfde geld voor politiek en religie, maar dat terzijde. De reden die ik daar voor zie is

‘Politiek moet eenduidig zijn, kunst niet!’

Ik denk dat dit een vrij simpele regel is die door iedereen kan begrepen worden. Degenen die het daar niet mee eens zijn of waren in willekeurige historische volgorde:

Keizer Nero

De slechte acteurs politici overal te lande die zich binnenskamer ontpoppen tot tiran

De poëet, psychiater en oorlogsmisdadiger Milovan Karazic

De kliek van Hitler, Albert Speer, Leni Riefenstal… ons kent ons toen ook al!

Vorgeschichte und Einführung

NS-Kultur: Vorgeschichte und Einführung

Enkele Intesssante KunstBlogs

Tussen wetenschap en kunst: Anish Kapoor

Door het ijs gezakt: Georg Heym
Elias Canetti en Fritz Wotruba
Bertolt Brecht, Leben des Galilei
Lolita
Kurt Schwitters: An Anna Blume
De dood, toneel en Don Quichot
Nederland en Mutter Courage

De ‘ontaarde’ Ernst Ludwig Kirchner in het Gemeentemuseum

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 14/01/2009 door in NL en getagd als .

The precautionary principle

The precautionary principle or precautionary approach to risk management states that if an action or policy has a suspected risk of causing harm to the public or to the environment, in the absence of scientific consensus that the action or policy is not harmful, the burden of proof that it is not harmful falls on those taking an action.

Categorieën

Fotos in Heirniswijk genomen

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Archief

Blog Stats

  • 12,358 hits

Sitemeter

