De Voorstad groeit

Gesprekje met Gentse Schepen Sociale Zaken Guy Reynebeau op Facebook

Op kerstdag hadden we een kort gesprekje met onze schepen voor Sociale Zaken. Ik kopieer en plak hier deze passage uit Facebook. Achteraan de tekst vind je ook de Screenshots van deze conversatie. Ja Meneer Reynebeau, we zullen er u aan helpen onthouden aan die beloftes, MOEST het nodig zijn. Ik vond wel dat je veel tekst nodig had. Je haalt genres door elkaar, een facebook-gesprekje, een speech of een essay… ge gaat er toch genen boek over schrijven. Ik ben een man van weinig woorden moet je weten 😉

— begin Facebook passage

Guy Reynebeau (status)

Geef uw commentaar op het afgelopen jaar.
Wat was de beste en wat was de slechtste herinnering ?

Daniel Verhoeven

Mijn beste herinnering is het buurt-debat bij de Vieze Gasten over woningnood: ‘Wonen is een recht’, een echt probleem in deze koude dagen. Mijn slechtste, ja dat weet ik niet. Ik kan niet kiezen. Maar het feit dat Daniël Termont de vrijwilligers attaquerde in de pers, heeft mij toch pijn gedaan.

Guy Reynebeau

Daniël (Verhoeven),
Burgemeester Termont verontschuldigde zich al bij de goedmenende vrijwilligers in zijn stad.:

‘Ik wijs niemand met de vinger, zoals in het artikel staat. Als mijn boodschap verkeerd is aangekomen bij de vrijwilligers, danverontschuldig ik mij daarvoor. Want: het gaat me niet om hun medemenselijkheid van de vrijwilligers, die siert hen. Wél om het effect ervan. De mensen uit Centraal- en Oost-Europa krijgen mede daardoor het idee dat ze in Gent sowieso kunnen geholpen worden, en dat is niet zo. Wij wíllen wel helpen, maar een stad kan dit probleem als lokale overheid niet alléén aanpakken.’

De burgemeester verwees daarbij nogmaals naar de hogere overheden die dringend hun verantwoordelijkheid moeten opnemen.

‘Europa moet dit probleem structureel aanpakken: door dié landen, die hun onderdanen discrimineren en niet helpen, te bestraffen. Bovendien hebben we dringend een nieuwe federale regering nodig die ook iets kan helpen doen aan dit probleem…’

De Stad Gent heeft ondertussen beslist om een ‘Permanent Overleg Comité’ op te starten, met het OCMW en verschillende stadsdiensten zoals de Bevolkingsdienst, de Integratiedienst, Internationale Samenwerking en de Politiezone Gent. Dit POC zal het beleid en de acties van deze diensten inzake Oost-Europese nieuwkomers beter op elkaar afstemmen.
Vanuit het POC zal ook overleg worden opgestart met de organisaties actief op het terrein. Vrijwilligers die willen helpen kunnen best van al hun hulp aanbieden aan een erkende organisatie.

Voor alle duidelijkheid: het gaat in dit geval niet om asielzoekers. Mensen uit landen als Bulgarije en Slovakije kunnen vrij reizen binnen Europa en zich hier vestigen.

Ons Gents stadsbestuur zélf is trouwens helemaal niet harteloos:op 1 december werd beslist, gezien het barre weer, om de nachtopvang voor daklozen reeds uit te breiden met 30 extra bedden. Dat toont dat we kort op de bal willen spelen om de mensen te helpen als we daartoe zélf de mogelijkheid hebben.

— einde Facebook passage

Ja er staat ook een klein foutje in, het moest zijn attaqueerde  ipv attaquerde.

Hier de screenshots:

 

Mijn beste en slechtste herinnering

Nu met het antwoord van de Schepen

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 26/12/2010 door in Gent, Homeless, NL, Politics, Poverty en getagd als , , , , , , .

The precautionary principle

The precautionary principle or precautionary approach to risk management states that if an action or policy has a suspected risk of causing harm to the public or to the environment, in the absence of scientific consensus that the action or policy is not harmful, the burden of proof that it is not harmful falls on those taking an action.

Categorieën

Fotos in Heirniswijk genomen

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Archief

Blog Stats

  • 12,358 hits

Sitemeter

