De Voorstad groeit

Yoga aan de Groene Kerk in de Macharius-wijk, maar hier had ook een totaal andere misleidende titel kunnen staan

Het is een tijdje geleden dat ik nog gepost heb op mijn persoonlijke blog, wat normaal is want ik maak er maar weinig gebruik van. Ik heb vier andere blogs waar ik mijn ding kan doen en voor echt persoonlijke oprispingen gebruik ik hem ook niet. Daarvoor is internet niet geschikt. Daarvoor heb ik mijn familie en dichte vrienden. Het is zoals de Braziliaanse dichter Drumond de Andrade betoogde in een gedicht dat pas na zijn dood werd gepubliceerd:

O que se passa na cama

é segredo de quem ama.”

Maar oprispingen met sociale implicaties horen hier wel thuis. Het begon vorig jaar toen ik bijna van mijn stokken werd gereden aan mijn voordeur door een buur uit een zijstraatje, klap op de vuurpijl, de dag nadien werd ik aan diezelfde voordeur belegerd door een brocanteur die mijn in- en uitgang versperde tijdens de rommelmarkt van de Dekenij. Sedertdien liep ik met plannen rond om terug een buurtwerking op te starten op de Heirnis zoals in 1991, kwestie van den Deken een beetje bij te sturen en het goede nabuurschap in ere te herstellen.

Dat is er uiteindelijk toch van gekomen toen ik de Buren van de Abdij bezig zag met perenpluk in de perenboomgaard van het Lousbergpark. Jantje is intussen verveld tot John en hij zag eens peren hangen in plaats van pruimen. Van het een kwam het ander en in December 2014 starten we met een project stadslandbouw voor de buurt. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad en momenteel zijn we inderdaad aan het zaaien en planten geslagen in de didactische tuin van de Steinerschool. De nieuwe visie tekst vind je hier. Nieuw omdat de oude niet deugde. Hij was te vaag, te algemeen en al gauw werd het project overwoekerd door onkruid.

Intussen is besloten om het project ook uit te breiden naar Macharius en is Jan aangesteld als brug met John… Dat er wel een zekere spanning zal blijven bestaan tussen Daniël en John – tussen de Bavenaar die ploetert op de Heernesse en de Pater van de Abdij die leeft van aflaten en giften – is onvermijdelijk en historisch verantwoord. Maar John is mijnen maat (Jan is natuurlijk nog meer mijnen maat). Onze meningsverschillen zijn altijd vriendschappelijk gebleven en dat wil ik zo houden. Maar ons project is anders. Dat gaf John ook toe trouwens. Maar ik denk dat beide projecten hun kans moeten krijgen en perfect in vrede naast elkaar kunnen verder bloeien.

Nu waarom de titel misleidend is. De foto’s hieronder zijn genomen in het Coynendanspark. De massale yoga-oefening is meer een uitvloeisel van het project van de Buren van de Abdij, terwijl deze posting daar totaal niet over gaat. Maar toch vond ik het prachtig wat daar gebeurde en wou ik jullie deze foto’s niet onthouden. BTW, ik ben ooit nog getrouwd geweest met en echte Yogi, maar meer ga ik niet aan jullie neus hangen.

IMG_20150621_105926

Hoe? Zijnze al vertrokken?

IMG_20150621_110144

Ja, ’t is Ramadan hee!

IMG_20150621_110258

Moeilijke evenwichtsoefening.

IMG_20150621_110523

Ik ga eens kijken of jullie dat wel goed doen.

IMG_20150621_110542

De zon wilt er gelijk niet doorkomen vandaag, we gaan eens zwaaien.

Over waarom het zo lang geduurd heeft voor ons project eindelijk van de grond kwam heb ik intussen een evaluatie neergeschreven en opgestuurd naar Charlotte die ons project volgt voor haar doctoraat: “Governance in City Guardening.” U krijgt het niet te lezen. Hoe het project nu draait komt u pas te weten als je er deel van uitmaakt. Het project heeft een eigen blog en daar kan je ook al niet in als je niet meedoet. We hebben ons lesje geleerd. Een uitgebreid citaat uit mijn rapport wil ik wel kwijt omdat het nuttig kan zijn voor mensen die zoiets willen opstarten en willen gebruik maken van internet:

Zelfs binnen informele groepen in de reële wereld heb je dikwijls een machtsstrijd na verloop van tijd. Onder mensen die elkaar totaal niet kennen en vooral via internet communiceren doet dit fenomeen zich veel sneller voor. Dit was in alle geval al mijn ervaring met twee experimenten met open groepen op Facebook waaraan ik deelnam. Bij het laatste experiment was ik zelf een van de moderators. De eerste groep is totaal in het honderd gelopen en politiek gerecupereerd, de tweede niet maar veel heeft hij niet opgeleverd, maar hij bestaat nog altijd.

Fabio Sabatini en Francesco Sarracino besloten uit een analyse van een representatief staal van de Italiaanse bevolking, dat online sociale netwerken het onderling vertrouwen ondermijnen. Op Facebook heb je de disruptieve invloed van mensen die je totaal niet kent (vrienden van vrienden). Als je een commentaar post op een FB status van een vriend, kan een vriend van die vriend daar tussenkomen. Het feit dat je deze vriend van een vriend totaal niet kent kan heel storend werken. Dit was precies wat gebeurde via de distributielijst.

Niet alleen de privacy van individuen, niet toevallig een mensenrecht, moet gegarandeerd zijn maar ook groepen die samenwerken moeten een garantie hebben dat hun privacy als groep niet geschonden wordt. De groep streeft zijn eigen doelstellingen na. Daarbij kan de groep in conflict komen met externe actoren. De groep moet het eens worden over de te volgen strategie tegenover die externe actoren. Buitenstaanders kunnen het moment dat de groep naar consensus zoekt gebruiken om een intern conflict op te poken. Daarom werkt de Lochtingen nu online enkel met mensen die de visietekst hebben onderschreven.”

Nu begrijp je ook de voorzichtigheid waarmee we online te werk gaan. En natuurlijk vergeleken met de massa yoga oefening van 37.000 mensen met de Indiaanse premier, is wat ze aan de Groene Kerk deden toch maar klein bier.   Yoga_India 489254652 750875745 1326530907 2327216085 3143525704 3915795183

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht is geplaatst op 21/06/2015 door in Gent, Heirnis, Macharius.

The precautionary principle

The precautionary principle or precautionary approach to risk management states that if an action or policy has a suspected risk of causing harm to the public or to the environment, in the absence of scientific consensus that the action or policy is not harmful, the burden of proof that it is not harmful falls on those taking an action.

Categorieën

Fotos in Heirniswijk genomen

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Archief

Blog Stats

  • 12,358 hits

Sitemeter

